الأحد، 2 أكتوبر 2011

عندي مشكله !!, لا مش عندي !!



عندي مشكله , لا لا مشكلتين ! لا هم تلاته و بس بقي !!!!


عاده بدخل مع نفسي في مهاترات تحديد اطار لشخصيتي بحدود محدده ,( في رايي ده منتهي التيه لاني لا محدده اطلاقا , انا هلاميه اوي !!! و شعوريه بشكل مرعب ) . لكن اهوه بردو !!, علشان لما حد يسالني انتي مين!! او علي راي زوزو في فيلم خللي بالك من زوزو ( من انت ؟؟)  ابقي جاهزه برد منمق و لطيف, و الاهم من كل ده انه يكون مفهوم و قابل للاستيعاب !!!! .

في الفتره الاخيره, زادت اوي الظاهره دي( ان الناس تطلب مني تفسير لكلامي بصوره اقل تعقيدا !! ده كلامهم ) , فانا عاده في رايهم ببقي مش مفهومه و بيتهموني باني بتفلسف !! , فعليا عمري ما حاولت اعمل كده  عن قصد , لاني بكره الاصطناع في العموم !!!

 فسرت كتيرالموقف بتفسيرات مش مقنعه !!! , و بدات افكر بيني و بين نفسي فعليا , في اسباب  كوني وصلت لهذا المجال المغناطيسي ,لاجلب لي كل هذا المدد الانساني و الروحاني و الالفه مع الاشياء اكتر من البشر في احيانا كثيره , مع احتفاظي بامكانيه تكوين ونس انساني يستحق ان تتقاسم معه وقتك :), لكن وجدت انه لا سبيل لتكون انت كما انت ,مع اناس اعتادوا ان يحفظوا و من ثم يسمعوا ما حفظوا ,و من ثم يشعروا بفراغ عقلي ما لا يستهويني !! بكره الفراغ اللا محدد بقانون ما للتامل!!! 

تفصيل ما سبق !! بقيت الاقي نفسي مع الحجات اكتر من البشر ,و بقيت اكون منهم كائنات في عالم ما محبب الي !! مش منطويه لاني لا زلت بحب الناس برعب و بحب اذوب فيهم و اتمتع جدا بتفاصيلهم و مشاكلهم حتي !! اعتراف( كتير بتلهيني عني و الاقيني بكل فخر بحل مشكلتي من منطق اوسع !! كاني بحل مشكله ليهم مش ليا !!!).

من فتره قررت اكتب انا ايه مشاكلي و ايه مزايايا !! لقيتها نسبيه اوي !!, لاني كتير بحبني في مواقف , بكرهني فيها اوقات تانيه, و كتير بتفق مع نفسي ان ده اسعد وقت بقضيه في حياتي,و اكتشف بعد ثواني ان الوقت ده لم يقترب حتي من نص الطريق لليقين التام بالسعاده !! , علشان كده قررت اركز في نص كوبايه مليان مرمي في اي ركن من اركان اودتي ,و اتكلم عني من غير لا فصله, ولا علامه تعجب, ولا نقطه و من اول السطر , للاسباب التاليه !! لو اتكلمت عني هملي الورقه علامات تعجب !! و لو اسردت هترفع عليا الورقه دعوه باكسترا اكسترا فصلات من كتر الرغي اللي ما بيتقلش عاده , و لو قررت اشتكي بقي او احكي عن حاجه مش عايزه احكي عنها , هتلاقي الورقه كلها نقطه و سطر , و تقريبا مش هتلاقي كلام !!.

قلت اجيب من الاخر !!!! معايا !!!  



بحبني لما !!!
- لما بلفت انتباه طفل في المواصلات ,و يبتسملي من غير ما اعمل اي جهد اني الفت انتباهه, بحبني اكتر لما يرفع ايده ليا و يحب يجي معايا باي و يسيب مامته , بحبني لما الفت انتباهه باكسسوري ما لبساه, و يقرر يتشغل بيها طول الطريق, و مش يعيط ولا يعمل حاجه اكتر من انه يفرك علي رجلي !! ما عنديش مشكله في الفرك انا لاني كائن فراك:), ممكن اقولها بصوره تانيه بحب الصدف اللي بتغير طعم يومي .

- لما بنسي حطيت فين ريموت التليفزيون, و بنسي دايما اني اكيد حطاه تحت المخده , اثناء طمتيعه قططيه من طمتيعاتي , ده تعليق ماما علي طمتعتي :)

- لما ابقي في وسط خناقه او زعيق ما مرهق جدا ليا, و يحصل موقف ما ينسيني كل حاجه و اضحك , الغريب انه ضحك من القلب فعلا , مش بعرف اصطنع ضحكه ملعلعه من بتوعي :)

- لما ابقي عامله حاجه حلوه و الاقي ماما و بابا مبتسمين في وشي, من غير كلمه عتاب ولا لوم تبوظ عليا الحلو اللي عملته, و من غير ما امثل دور البنت اللا مباليه باهلها, لاني مش بعرف ابقي لا مباليه بيهم مهما كنت قويه !!

- لما اصحي من النوم, و احب ابص اول حاجه علي المرايه و انا منكوشه, و ما انساش ابتسم اوي بنص عين مفتوحه ,و ابتدي ارتب نفسي و انا بغني و اقول صبح الصباح فتاح يا عليم :)

- لما الاقي حد مقابلني في وشي مكرمش وشه بقصد !!, لاني احيانا لما بستغرق في تفكير ما اثناء ما انا ماشيه ,بعقد حاجبي !!!! ,و ما يفردش وشه غير لما افرد وشي و ابتسم قبله!!, هو لا بيعاكسني ولا ليه امل في الموقف اكتر من اني ابتسم و بس , بحس ان الدنيا لسه بخير !!!

- لما بدعبس عن اسامي مغنيين قدام او فنانين راح عليهم , و الاقي بين اغانيهم او بين افلامهم عبقريه الونس الحقيقي , بحس اني بديهم جزء من حقهم و انا بقول عليهم رائعين , مع انهم بكل اسف ماتوا و مش سامعني !!!

 ........................................................

بكرهني لما !!!
-لما  بصدق كلام الناس الهدام عني و ابتدي افكر بدونيه مش بتاعتي !

- لما ابقي ماشيه بلا ادني تخطيط و احس اني موجه تشيلني و موجه تحطني . بكره اكون تبعا لقوانين مش قوانيني !

- لما في وسط زحمه فكر او شغل اسقط ناس فعلا بحبهم , و ابقي مش عارفه ارضيهم ازاي لاني فعلا مش نسيتهم بس اتشغلت عنهم !و ابقي شايله هم اني اكلمهم و يعاتبوني فما اتكلمش !! و تزيد الطينه بله !!!

- لما اقول لحد اقفل دلوقتي و هتصل بيك بعد شويه و انسي!! , احتمال ده اللي بيخليني ما ازعلش من حد عمل معايا نفس الموقف, مع انه في رايي موقف يستاهل الدبح للي يعمله !

- لما بتاكع في قطع علاقتي بناس عارفه انهم مش ليهم لازمه في حياتي , خوفا علي مشاعرهم, و بنسي اني بكده بهلك مشاعري انا , و بتبقي النتيجه وخيمه اوي عليا و عليهم .

- لما بفشل اني ابقي اندر كونترول, بمشاعري بسلطاتي ببابا غنوجي , و تبقي النتيجه اني اتعصب علي حد قريب مني غصب عني و صوتي يعلي , بكرهني و انا بزعق و صوتي يتبح من الزعيق , بكرهني و انا مكشره , بكرهني و انا مش شبهي !!

- بكره عدم معرفتي لمدي عمق الحياه في اوقات كتيره و احسني تايهه مني فيا , و بحبني اني رغم ذلك بفرد دراعاتي و انط فيها , و بحب اني ما بندمش كتير علي جناني , و بكره لوم القريبين مني علي جنوني ده .

- بكره لما ابقي في ركن اللي بيبرر , بكره صوتي و انا ببرر ,و بكره الحد اللي اجبرني اني ابررله اي حاجه .

.....................

بحبني و بكرهني في اللقطه دي, لما قررت اني اوقف لاني اكتشفت اني سردت ثمن حجات بكرهها قدام ست حجات بحبها , فهمت ساعتها اني بكده مش حقيقيه , لان النتيجه في الاخر اني بحببني مش بكرهني !!! بكره كرهي ليا اوقات ما و بحبني محبوبه ليا !!! دي الحقيقه !!!

اصــــــــــــــــــــل , صاحبتي الاقرب اللي فاهمه عيوبي دايما ,و صوت ضميري اللي كتير بغفله و ارجع اسمعله بتمعن , هي بنوته بنت حلال اوي بحب اقول عليها سمسمه, و في مقوله اخري سميحه !!

بي اس !!!! 
لو حد حب يقول عليا نرجسيه افعوانيه مهلبيه بحب نفسي!!!! , يقول زي ما هو حابب , انا من موقعي ده قررت اني بيا هقدر احميني من زياره اي دكتور نفسي , يا رب بس اقدر و تقدروا انتم كمان:) 




هناك 5 تعليقات:

Mahmoud Souliman Alsharqawy يقول...


You're uniquely pretty awesome in every look/view & in every state of mind of yours, Samaia♥...... P.S: I Love You (for everything that you are & everything that you'll be), You are my dearest precious best friend for all the way & come what may

مدونة عرفة فاروق يقول...

السلام عليكم

يبدو ان الذات الفاعلة فى النفس الجوانية ترغب وبشدة فى وضع حد لمهاترات الذات الافاعلة فى النفس العاقلة اللى هيا انتى


مش تريقة والله بس تأثير النفسانيات اللى انتى غرقانة فيها دى وكونك بتكلمى عن نفسك بحب وبفخر دى مش نرجسية النرجسية اننا نقلل من شأن الناس قدام شأننا مش اننا نعرف قيمتنا وقدرنا

hobty يقول...

عارفه ان موضوعك دا اشبه بالموضوع الي كتبته من شوية ههههههه يا سبحان الله :))

abdullah-blogs يقول...


This is such a nice addition thanks!!!

شات صوتي
دردشة الغلا
غلا الروح
شات الغلا
الغلا
شوق كام
نايس كام
شات نايس

شات وه الغربيه
وه الغربيه
شات أميره الصوتي
شات أميره

شات دلع
دلع ون
دلوعات ون

شات حبي
حبي كول

بنت ابوي
شات بنت
بنت ابوي الصوتي

جنون قلبي
شات جنون قلبي
قلبي الصوتي

وردة غلا
شات غلا
شات وردة

عذاب كول
شات كول
عذاب كام
شات صوتي
شوق كام
شات كول
شات صوتي


عرب كول
شات كول
شات عرب كول
انحراف كام
عرب كول
شات صوتي
شات صوتي مغربي


شات الغلا
مدونة الغلا
دردشة الغلا
شات صوتي الغلا

abdullah-blogs يقول...


This is such a nice addition thanks!!!

شات صوتي
دردشة الغلا
غلا الروح
شات الغلا
الغلا
شوق كام
نايس كام
شات نايس

شات وه الغربيه
وه الغربيه
شات أميره الصوتي
شات أميره

شات دلع
دلع ون
دلوعات ون

شات حبي
حبي كول

بنت ابوي
شات بنت
بنت ابوي الصوتي

جنون قلبي
شات جنون قلبي
قلبي الصوتي

وردة غلا
شات غلا
شات وردة

عذاب كول
شات كول
عذاب كام
شات صوتي
شوق كام
شات كول
شات صوتي


عرب كول
شات كول
شات عرب كول
انحراف كام
عرب كول
شات صوتي
شات صوتي مغربي


شات الغلا
مدونة الغلا
دردشة الغلا
شات صوتي الغلا